segunda-feira, junho 26, 2006

Dos leitores

Marí Alkatiri merece o respeito internacional e é digno de orgulho de Pátria

Marí Alkatiri faz parte da geração dos determinados na contrução de um país e entregá-lo ao seu Povo marcado pela subjugação secular.

Neste momento, tenho de afirmar que não é fácil dedilhar este teclado, mas faço-o com a ligeireza de quem se sente bem por alguém que é digno do mais alto respeito internacional e digno de orgulho nacional.

Mário Soares, antigo presidente da República, escreveu sobre Mari Alkatiri que "trata-se de uma personalidade ímpar, um resistente da primeira hora da luta pela independência d seu país e que, depois de ter vivido longos anos no exílio, nomeadamente em Moçambique, regressou à sua Pátria e assumiu a enorme responsabilidade de ser o primeiro primeiro-ministro de Timor-Leste" e que "Mari Alkatiri é um homem de acção mas também, o que é menos vulgar, um homem de pensamento."

O antigo presidente da República comunga da mesma opinião de outros conhecidos e conceituados lideres mundiais sobre a figura de mari Alkatiri - O diabolizado Mari Alkatiri, em todo este processo, sem adjectivação possível, tremenda que é a acção de violação da Constituição da República.

Mari Alkatiri, decidiu sair e evitar mais sofrimento, mas não depende dele o que se passará a seguir. Os militantes da FRETILIN amordaçados não deixarão de fazer valer a força do partido, seja hoje, amanhã ou depois. Nos anos ou nas gerações.

Mari Alkatiri decidiu sair. Quando assumiu a governação, em nome do mandado dado pela FRETILIN, Mari disse públicamente e em livro que "Aceitei o desafio sabendo que iria mover-me sobre um terreno escorregadio. Mas fi-lo consciente da necessidade de honrar a memória dos mártires e heróis, e para cumprir com dignidade a promessa colectiva que todos juntos fizemos a este povo, décadas atrás."

O demissionário primeiro-ministro não se resigna. Apresenta a demissão a um presidente da República de provas dadas contra a Constituição. Mas é o presidente da República, Xanana Gusmão é constitucional! mari Alkatiri dá uma vez mais prova de maturidade política e respeito integral pela Carta Magna da Nação, ao submeter-se a Xanana Gusmão. Este é mais um forte exemplo do homem de Estado que Mari Alkatiri é e tem sido.

São estas provas dadas, e todo o trabalho realizado ,na condução do governo, que Mari Alkatiri se distinguiu e granjeou amigos e inimigos.

Mari Alkatiri estava de facto a "anos luz" de muitos dos seus colaboradores de Governo, sobretudo, dos ministros, vice-ministro e secretários de Estado demissionários. Daqui exclúo José Ramos Horta, homem de agenda própria e assumida por ele. Todos sabem, Mari Alkatiri também o sabe, José Ramos Horta sempre teve e continuará a ter a sua agenda pessoal dentro e fora de governos, de organizações. Tem legitimidade internacional para o fazer.

excluo também todo o chamado "grupo de Moçambique", pois quer queiram quer não ,são dos mais bem preparados, tal como Rui de Araújo, Arsénio Bano, Antoninho Bianco entre outros - que não de Moçambique souberam estar acima das expectativas e ombrear com Mari Alkatiri.

Mas quanto a... Armindo Maia, Ovideo, Cézar, Egídeo, Vergílio, entre outros, resta dizer que por exemplo Armindo Maia, nunca conseguiu admitir a autoria da questão que colocou a Igreja Católica contra o primeiro-ministro... não, não vou entrar pela competência para desculpar o demissionário primeiro-ministro, na verdade, este foi o resultado da manifesta falta de quadros no país. Falta de gente capaz de trabalhar e com conhecimento e capacidade de liderança nos seus ministérios. Contudo, não posso deixar de afirmar que em determinados momentos, Mari Alkatiri deveria ter, obrigatoriamente, abdicado dos maus alunos da tal apelidada "escola de governação".

Sem preconceitos, sem amiguismos - pese embora ter em Mari Alkatiri, em Xanana Gusmão, em José Ramos Horta, Francisco Lu'olo, Taúr Matan Ruak, Lere, Falur, David Ximenes, entre outros a amizade de uma luta comum pela conquista da humanidade na razão da existência da pátria timorense -, devo dizer que havia equipa para país, para instituições soberanas.

Contudo, nos ultimos tempos o sinais internos na FRETILIN com ramificações ao Governo e a cargos diplomáticos iam mostrando que se preparava o assalto ao poder.

No seio militar, Xanana Gusmão nunca resolveu o problema pseudo-étnico, pois simplesmente não o era e Xanana Gusmão parecia sabê-lo, os fins eram outros.

Muito antes da manifestação da Igreja católica que se percebia que as oposições, fracas e invertebradas, denotavam nervosismo antidemocrático apoiado em financiamentos e aconselhamentos anglosaxónicos.

Percebia-se que algo estava em marcha e era imparável.

Era uma questão de tempo e de vontade do próprio presidente da República.

Muito se poderia escrever sobre Mari Alkatiri neste seu inestimável contributo a esta nação, mas a historia fá-lo-á mais tarde.

No entanto, de uma coisa o povo não se livra: saudade e arrependimento. O tempo não perdoa e a verdade sentir-se-á brevemente.

Quanto ao país... é pena, pois está à beira de ser um protectorado australiano.

Os timorenses na sua maioria são serviçais e mentirosos, até na amizade, nos compromissos... sobretudo, os que conviveram forçadamente ou não com os indonésios - mas as características enúnciadas já são transportadas pelos séculos de colonização, não são de ontem ou de hoje, são de sempre.

Desta feita, a liderança de Xanana Gusmão optou por outra ocupação, a da Austrália... Timor-Leste está de novo ocupado e não foi a FRETILIN a escolher o ocupante - se bem me lembro, no passado de 1975, também foram os "golpistas" que chamaram os ocupantes e reinaram durante 24 anos...

Timor-Leste está adiado de novo, da minha parte vou terminar e vou partir... partir em definitivo. Não vale a pena... se calhar nunca valeu a pena, tudo não terá passado de uma mentira. Um Povo com tudo para o ser que se atira a si mesmo aos crocodilos, será sina, será maldição?

…………

A História tem destas ironias. Com o comportamento de Xanana Gusmão, os timorenses arriscam-se a receber lições de democracia de Habibie, como conta a Lusa:

O ex-presidente da Indonésia garantiu que o seu país será sempre "um bom vizinho" de Timor-Leste, reiterando o desejo que os timorenses "resolvam os seus problemas constitucionalmente".
"Se acham que a Constituição não é perfeita, façam-na mais perfeita. Na própria Constituição há maneiras de a tornar mais perfeita", salientou, lembrando que "existem pessoas a sofrer" devido à grave crise política que Timor-Leste atravessa.

Muito se tem falado sobre o que está a acontecer em TL desde Abril. Muito se tem esquecido de dizer sobre como tudo começou e como tudo foi milimetricamente preparado numa escalada de violência, exigências, caos social e político, difamação, fracturação dos amigos, violação da constitucionalidade. Repare-se bem em quem começou a falar, depois gritou e agora está em silêncio à espera da oportunidade de poder que sempre procurou.

………………

Contudo o que mais me preocupa e pouca gente fala é que disto tudo fica para o futuro de TL e ficam muitas coisas ruins, muitos traumas, muitas memórias sujas, muita violência, muitas aprendizagens anti-democráticas. Temo pelo bem-estar do Povo, temo pela vida do Povo concreto e humilde que nunca esteve nas ruas, nas pousadas, nos palácios, nos desvarios e que sempre ficou refém das loucuras de alguns. Temo que as praias de tasifeto passem a ser mais um lugar de férias perfeitas para os turistas aussi e suas girls e as de tasimane o parque industrial do gaz natural dis aussies e seus entrepeneurs. Tudo em primeiro lugar para australianos: férias e dinheiro. O Povo terá que se contentar em ser maubere e buibere levando penosamente a vida e de loromonu a lorosae sonhando em poder ser um dia verdadeiramente independente.
Será que Mia Couto previu quando disse que a independência de um país é ser capaz de escolher as suas novas dependências?
Triste destino. Hoje estou profundamente triste, há muito que estou triste e preocupada. A revolta nasce-me.

………………

3 comentários:

Anónimo disse...

19.40
Não sei quem escreveu, mas faço minhas as suas palavras. Obrigada por ter expressado aquilo que eu não fui capaz. Também a mim "a revolta nasce-me".
ai-manas

Anónimo disse...

Fretilin seidauk hakarak husik Alkatiri monu. Sira la’os de’it preokupa ho Alkatiri nia seguransa, maibe sira hakarak kaduak Alkatiri nian ida mak troka ditador nebee uluk mehi hakarak ukun to’o tinan 50 nee. Nee normal tebes, tanba iha nebe-nebee, ditador sira sempre buka sira nia ema hodi troka sira, nunee atu labele hatama sira ba iha kadeia laran.
Alkatiri, ohin loron, buka halo politika rekua ho avansa, hanesan tatika ida hodi dada tempu. Tan-sa mak nia hakarak dada tempo? Iha razaun barak:
Ida, dada tempo hodi nia bele prepara nia ema nebee nia fiar hodi sai PM no bele proteje nia ho ninia maluk sira atu ikus mai labele loke sai eh buka investiga hahalok aat sira nebee durante nee sira halo.
Rua, dada tempu hodi sira bele ba lohi povo no sosa povo nebee ohin loron osan la iha no moris terus iha foho hodi mai Dili halo manifestasaun apoia Alkatiri. Sira hakarak tau povo ho povo halo funu hasoru malu hodi justifika guerra sivil katak hasai Alkatiri sei fakar ran. Ohin loron membru Governo balu, ba ona iha Regiaun 1 ho 2 hodi halo serbisu ida nee. Karik ema ruma mate, nee responsabilidade Alkatiri nian tomak.
Tolu, dada tempo hodi negosia ninia seguransa. Alias Alkatiri buka oin-sa hodi ses husi kadeia nebee oda matan nakloke hela atu simu nian, la’os tanba de’it ta’uk Rogerio Lobato temi nia naran tanba kilat sira nebee para ona iha sivil sira nia liman, maibe mos, ninia liman nebee nakonun ho povo nian ran nebee mai husi ordem nebee nia fo ba F-FDTL hodi tun iha Dili, iha fulan Abril, nebee viola Konstituisaun RDTL nian no halo ona ema balu mate. Manobra foun nebee agora nia halo hodi ses husi kadeia nee mak hanesan agora nia buka husu tulun ba eks-prezidenti Portugal nian, Jeorge Sampaio ho eks-prezidenti Mosambike nian, Joaquim Chissano ho razaun atu mai halo mediasaun hodi evita guerra sivil (DN, 24/06/2006), maibe ninia hakarak lolos mak oin-sa salva nia hodi lori ba Mosambike ou Portugal hodi labele tama iha kadeia, tanba ninia ema konfiansa, Rogerio Lobato, nebee durante nee nia uza hanesan buldozer hodi halo terror ho intimidasaun oioin, ohin loron, metin ona iha rede laran.
Hat, dada tempu hodi halo manifestante sira sai stress no frustrado hodi provoka desentendimentu ou bele sai deskontrolado no provoka violensia hodi forsa internasional sira hapara manifestasaun eh sai kole hodi ida-idak dada-an husi manifestasaun.
Lima, Alkatiri ho Lu-Olo lakohi Ramos Horta mak sai PM. Sira hakarak Ana Pessoa mak troka Alkatiri, tanba nee, sira buka dada tempo, hodi Ana Pessoa to’o lai husi liur mai hodi sira bele futu lia, oin-sa iha loron ikus mai labele hatama Alkatiri ho ninia maluk kriminozu sira ba kadeia, nunee mos bele subar buat aat sira nebee durante nee sira halo.
Ana Pessoa la iha diferensa ho Alkatiri no pior liu tan mak iha. Ninia liman mos nakonun ho ran tanba iha altura nebee Alkatiri fo ordem ba F-FDTL tun iha dia 28 de Abril, Ana Pessoa hotu iha oin. Nia, Alkatiri, Roque Rodrigues ho Rogerio Lobato, sira hotu hamutuk sama Konstituisaun ba rai, maibe sira obriga prezidenti Xanana Gusmão ho povo Timor tomak mak tenki respeita Konstituisaun nebee sira tafui ba leten.
Iha Portugal, Ana Pessoa dehan prezidenti Xanana ninia surat nebee husu Alkatiri sai husi PM kontra Konstituisaun, maibe nia nunka dehan ida fahe kilat ba ema sivil, oho ema no fo ordem iha dia 28 Abril ba F-FDTL nebee la konsulta ho Prezidente Republika la tuir Konstituisaun. Ema sira hanesan nee la serve ukun ita, tanba sira interpreta Konstituisaun tuir sira nia interrese, la’os tuir buat nebee los nian.
Sira nebee tuur iha meja Kongressu II Fretilin nian mos mesak manipulador. Balu sosa, manipula no terror deputado sira husi kotuk no seluk manipula husi meja Kongressu nian. La’os de’it la fo biban ba Grupo Mudansa Fretilin sira ko’alia, maibe fo biban ba sira hotu nebee apoia Alkatiri mak ko’alia hodi domina iha Kongressu laran. So ema matan aat sira mak la konsegue haree “sandiwara” nebee prezidenti meja Estanislau da Silva ho ninia kamarada sira halo iha meja Kongressu nian.
Horiseik, kuandu manifestasaun sira ba hakilar iha sede Fretilin nia oin, Estanislau da Silva dehan “ema” mai hakilar neduni halo sira psikolojikamente sira la senti hakmatek no seguro hodi halo hotu sira nia reuniaun. Nee la’os “ema ” baibain, maibe povo mak hakilar husu demissaun Alkatiri nian no lakohi simu nem Ana Pessoa, nem Estanislau ho ninia maluk manipulador sira atu ukun rai ida nee. Alkatiri baibain dehan nia serbisu diak liu iha pressaun nia okos, maibe agora halai lakon no buka halo reuniaun subasubar hanesan uluk tempo klandestina nian.
Karik sira lakohi halo manipulasaun, konserteza, sira lembra ba delegado sira hodi labele aprova metodo foti liman, tanba metodo nee kontra lei partido politik sira nian. Alkatiri ho ninia maluk sira tuur iha meja nunka fo hanoin ida nee ba delegado sira, tanba hakarak halo manipulasaun maski kontra lei ho konstituisaun nian. Tanba toman ona viola lei ho Konstituisaun, neduni iha dia 28 de Abril mos nia hakarak viola tan Konstituisaun dala ida. Alkatiri ho ninia grupo nee bele lohi no taka Fretilin ho delegado sira matan ho tilun ho dollar, maibe labele lohi povo Timor tamak.
Neduni, manipulador no ema hamrok ba ran sira sira nee hotu, la serve atu ukun no okupa kualker fatin ruma iha estrutura Governo nia laran, tanba sira toman ona halo manipulasaun, viola lei ho Konstituisaun, no sira sei sama povo to’o rabat rai se ohin loron la halo rezistensia ba ditador sira nee.
Semana hira ona, administrasaun publika paralizada. Loron barak ona, ita mos la haree PN funsiona. Alkatiri dehan atu halo reuniaun Kunseillu Ministro sira nian horiseik, maibe Palácio Governo nian mamuk hela. Governo nebee existe agora hanesan “fantasma” ida, la existe. Membro Governu sira la’o mos klandestina de’it, sa’e kareta muda ba mai no hasai hotu ninia numero registo. Halo reuniaun mos subsubar de’it eh tau seguransa metin hanesan lolos reuniaun sira iha tempo klandestina nian.
Populasaun ohin loron simu terus nafatin no tanis nafatin, maibe Alkatiri sei dada tempo nafatin. Nia sei hakarak haree Timoroan sira terus no mate ba ****. Maski nunee, membro Governo balu konsiente ona ba hanoin aat no jogo foer Alkatiri nian nebee hanoin de’it poder, hamrok ba ran nee no halo terus povo.
Assesora ba Direitos Humanos, nebee serbisu direitamente ho PM, Domingas Alves, horiseik, dia 24 de Junho, resigna an husi Governo, la’os de’it nia haree Governo paralizado total, maibe mos la tahan ona haree povo terus, tanis no mate tanba provoka husi PM Alkatiri.
Ita tenki foti chapeu ba Sra. Domingas, tanba nia sei iha sensibilidade, iha fuan no tuir sente povo nian terus ho susar. Nia la’os ema ida hanoin nia an de’it, la’os ema ida hanoin poder no osan de’it, maibe hanoin mos povo nebee terus no mate.
Ita hein, atu membru Governo sira seluk, nebee mos sei iha sensibilidade no iha fuan, tuir dalan nebee Sra. Domingas Alves loke ona. Maibe se sira la tuir dalan ida nee, signifika sira hakarak hamutuk nafatin ho ema nebee liman nakonun ho ran, ho ema nebee halo terus tebes povo.
Ho Assessora ba Direitus Humanus sai husi Governo nee, hatudu momos ona krize iha Governo nia laran, membro Governo rasik la fiar ona ba PM nebee hanesan sira nian chefe no Governo ida lakon ona total konfiansa husi povo.
Governo ida *** (enfrenta *red) krize makaas no lakon ona konfiansa total husi povo, la iha ona razaun atu mantem nafatin. Troka de’it PM la’os ona solusaun ida diak, maibe tenki dissolve Parlamento Nasional hodi prepara eleisaun foun, nunee atu Governo ida sai husi eleisaun foun *** fali konfiansa husi povo. Ho nunee de’it hodi bele tebe sai hotu ema sira aat husi PN ho Governo no bele tau fila fali ema diak ba sira nia fatin. Membro Governo sira nebee kompetente, iha sensibilidade no liman mos bele uza nafatin iha loron oin, tanba ita presiza ema sira nebee iha eksperiensia ona no profissional hodi lori rai Timor ba oin.

Anónimo disse...

Desistir só ajuda os bandidos a levarem o ouro com menos trabalho. É proibido desistir!

Traduções

Todas as traduções de inglês para português (e também de francês para português) são feitas pela Margarida, que conhecemos recentemente, mas que desde sempre nos ajuda.

Obrigado pela solidariedade, Margarida!

Mensagem inicial - 16 de Maio de 2006

"Apesar de frágil, Timor-Leste é uma jovem democracia em que acreditamos. É o país que escolhemos para viver e trabalhar. Desde dia 28 de Abril muito se tem dito sobre a situação em Timor-Leste. Boatos, rumores, alertas, declarações de países estrangeiros, inocentes ou não, têm servido para transmitir um clima de conflito e insegurança que não corresponde ao que vivemos. Vamos tentar transmitir o que se passa aqui. Não o que ouvimos dizer... "
 

Malai Azul. Lives in East Timor/Dili, speaks Portuguese and English.
This is my blogchalk: Timor, Timor-Leste, East Timor, Dili, Portuguese, English, Malai Azul, politica, situação, Xanana, Ramos-Horta, Alkatiri, Conflito, Crise, ISF, GNR, UNPOL, UNMIT, ONU, UN.